Το Λαγουδάκι του Πάσχα (Osterhase) ή Κουνέλι του Πάσχα (Easter Bunny), είναι μία μορφή παρόμοια με το έθιμο του Άγιου Βασίλη την Πρωτοχρονιά. Σύμφωνα με τον μύθο πρόκειται για ένα λαγό, που το Πάσχα φέρνει αυγά στα παιδιά που είχαν καλή συμπεριφορά.

Την παραμονή του Πάσχα, τα παιδιά φτιάχνουν φωλιές και αφήνουν καρότα για να γεννήσει εκεί το λαγουδάκι, ενώ την επόμενη ημέρα αναζητούν τα αυγά του.

Οι ρίζες του εθίμου, βρίσκονται στη Λουθηρανή Γερμανία, όπως το κατέγραψε ο Γερμανός γιατρός Georg Franck von Franckenau το 1678 στο βιβλίο του “De Ovis Paschalibus” (Περί Πασχαλινών Αυγών). Αργότερα, επεκτάθηκε και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ έγινε γνωστή στην Αμερική και στον Καναδά έναν αιώνα αργότερα από τους Ολλανδούς αποίκους.

Στο μεταξύ το Λαγουδάκι έφερνε και σοκολάτες και παιχνίδια στα παιδιά, εκτός από αυγά. Η ιδέα του σοκολατένιου λαγού ξεκίνησε πάλι από τους Γερμανούς κατά τον 19ο αιώνα, όταν άρχιζαν να φτιάχνουν γλυκά με το Λαγουδάκι του Πάσχα.

Οι ρίζες του εθίμου, βρίσκονται σε παγανιστικές δοξασίες και συγκεκριμένα στη λατρεία της Eostra, της θεάς της άνοιξης και της γονιμότητας, που είχε ως σύμβολό της το κουνέλι.

Σύμφωνα, μ’ ένα μύθο η θεά Eostra συνάντησε σ’ ένα χιονισμένο δάσος το χειμώνα ένα τραυματισμένο πουλί και το μεταμόρφωσε σε λαγό, για να επιβιώσει. Όμως, η μεταμόρφωση ήταν ελλιπής κι έτσι ο λαγός συνέχιζε να γεννάει αυγά.

Τα κουνέλια και τ’ αυγά από αρχαιοτάτων χρόνων συμβόλιζαν τη γονιμότητα και τη γέννηση. Ο ερχομός της άνοιξης και η αναγέννηση της φύσης μετά από ένα μακρύ και σκληρό χειμώνα σε κτηνοτροφικές και γεωργικές κοινότητες σηματοδοτείται από τη γέννηση (πασχαλινό αυγό). Όπως συνέβη με αρκετές παγανιστικές συνήθειες μετά την επικράτηση του Χριστιανισμού, που πέρασαν στις χριστιανικές γιορτές κι έτσι επιβίωσαν μέχρι σήμερα, έτσι συνέβη και με το Πασχαλινό Λαγουδάκι για αυτό και ως τις μέρες μας περιλαμβάνεται στη διακόσμηση της γιορτής του Πάσχα.

Κατά την αρχαιότητα, σύμφωνα με τα γραπτά των Πλίνιου, Πλούταρχου, Φιλόστρατου, και Αιλιανού , υπήρχε η αντίληψη ότι ο λαγός ήταν ερμαφρόδιτος. Επίσης οι λαγοί θεωρούνταν, όπως τα κουνέλια και τα αυγά, σύμβολα γονιμότητας. Κατά τους μεσαιωνικούς χρόνους, αποτελούσε δημοφιλές μοτίβο στην εκκλησιαστική τέχνη. Και αυτό διότι υπήρχε η αντίληψη ότι ο λαγός μπορούσε να αναπαραχθεί χωρίς την απώλεια της παρθενίας, (λόγω των εσφαλμένων ιατρικών γνώσεων της εποχής-φαινόμενο της πολλαπλής κύησης), με αποτέλεσμα να εμφανίζεται μερικές φορές, στα εικονογραφημένα εκκλησιαστικά χειρόγραφα, σε πίνακες της Παναγίας και του Χριστού καθώς και μαζί με την Αγία Τριάδα (μοτίβο οι τρεις λαγοί).

 

πηγές: thedailyowl.gr , wikipedia.org

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here